Minkälaiset on hyvät nettisivut?

02syys, 2019

Tässä artikkelissa on kerrottu minkälaiset on mielestämme hyvät nettisivut yritykselle – miten erotut kilpailijoista eduksesi, houkuttelet uusia asiakkaita ja teet vaikutuksen verkossa.

Hyvät sivut löytyvät helposti

Hyvät nettisivut ovat ennen kaikkea sellaiset, jotka löytyvät helposti. Valtaosa kaikkien sivustojen kävijöistä tulee nykyään hakukoneista, joten on tärkeää että sivustosi on alusta pitäen suunniteltu sellaisiksi että hakukoneet löytävät ne tärkeillä hakusanoilla. Hyvin tehty hakukoneoptimointi on yksi tärkeimmistä asioista menestyvien nettisivujen taustalla.

Antaa hyvän ensivaikutelman

Sivuston on hyvä antaa laadukas ensivaikutelma tai muuten kävijä karkaa nopeasti. Yleisesti puhutaan usein 9 sekunnin säännöstä, joka tarkoittaa että mikäli sivusto ei 9 sekunnissa herätä kävijän kiinnostusta tai tue tämän tarpeita, poistuu tämä sivustolta takaisin mistä oli tullutkin.

Hyvä ensivaikutelma luodaan ennen kaikkea laadukkaalla visuaalisuudella ja sillä, että kävijä löytää etsimänsä ja pääsee tekemään ne asiat joita hän tuli tekemään. Käynti nettisivuillasi voi olla kävijän, eli potentiaalisen asiakkaan, ainoa mahdollinen kosketus yritykseesi. Siksi on tärkeää luoda positiivinen mielikuva nopeasti ja erottua tällä eduksesi kilpailijoista.

Toimiva ulkoasu

Hyvä ulkoasu on mielestämme sellainen, joka ensivaikutelman lisäksi antaa uskottavan ja ammattimaisen kuvan yrityksestäsi toimijana. Hyvän ulkoasun tulisi aina myös kuvastaa yrityksen tuotteita ja palveluita. Esim. kun asianajotoimiston sivut kannattaa näyttää hillityiltä ja luottamusta herättäviltä, voi mainostoimiston sivut näyttää värikkäiltä ja omaperäisiltä korostamaan luovuutta.

Ulkoasusta voidaan olla montaa mieltä, mutta mielestämme asiallinen ja tarkoituksenmukainen ulkoasu yleensä riittää varsin pitkälle. Itse sisältö on loppujen lopuksi tärkeintä. Mainostoimistojen AD:t voivat kyllä suunnitella huippuluovan näköisiä ulkoasuja, mutta tämä ei välttämättä tarkoita että ihmiset ostaisi enempää yrityksesi tuotteita. Nettisivujen sekamelskassa ihmiset arvostavat nykyään monesi selkeyttä, toimivuutta ja helppokäyttöisyyttä kikkailun sijaan.

Esittelee yrityksen palvelut, osaamisen ja ihmiset

Hyvällä sivustolla on esitelty yrityksen tuotteet ja palvelut selvästi ja kattavasti niin, että kävijä saa näistä varmasti kaikki tarvitsemansa tiedot. Hyvät sivut kertoo myös minkälaista osaamista yrityksessä on ja ketkä ovat yrityksen avainhenkilöitä. Tärkeää on myös kertoa missä kaupungissa yritys toimii.

Yrityksen avainhenkilöt kannattaa esitellä kuvien kanssa, koska tällöin ihmiset tietävät paremmin kenen kanssa asioivat ja ottavat paljon herkemmin yhteyttä. On valitettavan yleistä vielä nykypäivänäkin, että yritykset esiintyvät verkossa kasvottomina eli ilman yhtäkään kuvaa ihmisistä yrityksen taustalla.

Sivustolla on looginen rakenne

Miellyttävä käyttökokemus syntyy siitä, että kävijä löytää etsimänsä ja pääsee tekemään ne asiat, joita hän tuli tekemään. Tästä syystä sivuilla on syytä olla selkeä sivuhierarkia, jossa sivusto on jaettu selkeisiin ja ymmärrettäviin osioihin ja joiden välillä käyttäjän on helppo liikkua.

Sivuilla liikkumista varten pitää olla selkeät navigointivalikot sekä etenkin isommilla sivuilla kannattaa käyttää aina myös murupolkuja. Murupolkut helpottavat käyttäjää ymmärtämään missä osiossa ja millä sivulla tämä on sivustolla milläkin hetkellä. Myös sivujen sisällä kannattaa käyttää runsaasti nappeja ja linkkejä ohjaamaan käyttäjää muille sivuille, jotka mahdollisesti kiinnostavat tätä.

Hyvä ohjesääntö sivurakenteen ja navigoinnin suunniteluun on, että miltä tahansa sivulta pitäisi päästä mille tahansa toiselle sivulle maksimissaan kolmella klikkauksella. Hyvä sivurakenne auttaa myös hakurobotteja jäsentämään sivut helpommin ja tämä todennäköisesti näkyy parempina hakukonesijoituksina.

Jokaisella sivulla on selkeä tarkoitus

Hyvän sivuston kaikilla sivuilla tulisi olla joku selkeä tarkoitus tai päämäärä ja ohjata kävijä sinne minne tämän halutaan päätyvyän. Yksittäisen sivun päämäärä voi olla informaation, uutisen tai viihdesisällön tarjoaminen, rekisteröityminen palveluun, yhteydenotto tai vaikka tuotteen tilaaminen. Jos kyseessä esim. tuotesivu, sivun tarkoitus olisi syytä olla kävijän vakuuttaminen tuotteen hyvyydestä ja ohjata tämä tämän jälkeen ostamaan tuote. Jos taas kyseessä on palvelusivu, kerro mitä voi tarjota kävijälle ja ohjaa tämä tämän jälkeen ottamaan sinuun yhteyttä.

Sivuilla on tuoretta sisältöä

Netti on täynnä vanhentuneita sivuja, palveluita ja yrityksiä ja juuri mikään ei karkoita paremmin potentiaalisia asiakkaita kuin sivut, jotka näyttävät siltä että niitä ei ole päivitetty aikoihin. Kannattaa pitää siis huoli, että sivuillasi ei ole näkyvissä vanhentunutta tietoa, vanhoja uutisia, vanhoja tapahtumia tai ylipäätään vanhoja päivämääriä.

Muista kirjoittaa blogiin jatkuvasti uusia artikkeleita, vähintään muutaman kerran vuodessa, mutta mielellään paljon useammin sillä Google arvottaa tuoreen sisällön nettisivuilla erittäin korkealle. Tämän voi todeta itse tutkimalla hakutuloksia, joiden kärjestä löytyy yleensä sivustoja, jotka tuottavat säännöllisesti uutta sisältöä.

Sisällön tuottamiseen sivuille kannattaa usein luoda yrityksessä joku selkeä strategia. Tämä voi tarkoittaa esim. sitä että sovitaan vuoden alussa, että blogiin kirjoittaa uuden artikkelin joku työntekijä aina jossain kuussa ja jostain aiheesta.

Sivujen tekstit ovat hyvin jäsennettyjä ja selkeitä lukea

Ihmiset lukevat nettisivuja hyvin nopeasti, joten on tärkeää tehdä informaatio sivuilla mahdollisimman helposti luettavaksi ja sisäistettäväksi. Kannattaa siis organisoida tekstit hyvin otsikoilla ja väliotsikoilla (h1,h2,h3 ..) sekä välttää ylipitkiä kappaleita ja lauseita, monimutkaisia ilmaisuja ja käyttäjälle vaikeita sanoja. Listat ja taulukot ovat myös hyviä apuvälineitä tiedon jäsentämiseen.

Myös kirjalliseen ilmaisuun ja tekstin laadukkuuteen kannattaa kiinnittää paljon huomiota. Jos teksti on laadukasta ja selkeää, se saa yleensä käyttäjän lukemaan muutakin sisältöä sivuilla, kun taas heikkolaatuinen teksti helposti karkottaa kävijät. Tekstin tuottamiseen voi käyttää tarvittaessa copywriteriä. Tärkeää on myös pitää huolta kirjoitusvirheistä ja mm. rikkinäisistä linkeistä, jotka tekevät hallaa uskottavuudelle ja yleiselle laatuvaikutelmalle.

Tekstin lisäksi myös kuvia ja grafiikkaa

Pitkät tekstit ovat tylsiä lukea. Kuvat ja grafiikat tarjoavat visuaalista vaihtelevuutta ja rytmittävät lukemista. Kuvien ja grafiikoiden avulla käyttäjät myös monesti ymmärtävät itse tekstin paremmin. Infografiikoiksi sanotaan kuvia, jotka tiivistävät olennaisen sisällön sivulla helposti ymmärrettävään muotoon.

Latautuu nopeasti

Kaikki vihaavat hitaasti latautuvia nettisivuja. Sivujen nopea latautuminen on yksi tärkeimmistä positiiviseen käyttäjäkokemukseen vaikuttavista asioista. Tutkimusten mukaan käyttäjät kyllästyvät odotteluun jo neljässä sekunnissa, jonka jälkeen nämä todennäköisesti poistuvat muualle. Nopeat latausajat takaavat, että käyttäjän tarkkaavaisuus kohdistuu itse sisältöön, eikä esimerkiksi kuvien latautumisen odotteluun. Myös hakukoneoptimoinnissa tällä on paljon merkitystä, sillä Google rankaisee hitaita sivuja huonommilla sijoituksilla.

Toimii mobiilisti

Nykypäivänä jo yli puolet nettisivujen näytöistä tapahtuu mobiililaitteilla, joten siksi on ensisijaisen tärkeää että yrityksen sivut toimii hyvin myös mobiilisti. Hyvät sivut on syytä aina tehdä ”responsiivisina” siten että sivut osaa mukautua käyttäjän päätelaitteen ruutukokoon. Myös Google arvostaa enemmän sivuja, jotka on tehty responsiivisesti. Webguru tekee kaikki sivut automaattisesti aina responsiivisina.

Tekee sivuilla vierailijoista asiakkaita

Hyvät sivut tunnistaa myös siitä, että ne ei vain houkuttele kävijöitä vaan tekee kävijöistä myös asiakkaita – maksavia sellaisia. Esim. jos sivuilla myydään jotain tuotetta, on sangen toivottavaa että mahdollisimman moni kävijä myös ostaisi tuotteen sivulla käynnin jälkeen. Kävijöiden konvertoimisesta maksaviksi asiakkaiksi käytetään yleisesti termiä konversio.

Konversiota sivuilla voidaan parantaa useilla tavoilla kuten tarjoamalla parempaa tuotetietoa, alennuksilla, kampanjoilla tai vaikkapa tarjoamalla henkilökohtaista palvelua chatin avulla.

Tietoa kirjoittajasta
Terve, olen Tuomas eli Webguru ja kirjoitan tänne blogiin aiheista, jotka liittyvät nettisivujen tekemiseen, web-ohjelmointiin, digimarkkinointiin tai hakukoneoptimointiin.