Minkälaiset on hyvät nettisivut?

02syys, 2019

Tässä artikkelissa on kerrrottu, mistä on hyvät nettisivut on tehty – asiat, jotka erottavat hyvät sivut huonoista.

Hyvät sivut löytyvät helposti

Hyvät nettisivut ovat ennen kaikkea sellaiset, jotka löytyvät helposti verkosta. Valtaosa useimpien sivustojen kävijöistä tulee hakukoneista, joten on tärkeää että sivut ovat mahdollisimman hakukoneystävälliset. Hyvin tehty hakukoneoptimointi on yksi tärkeimmistä asioista menestyvien nettisivujen takana.

Antaa hyvän ensivaikutelman

Hyvien sivujen pitää antaa hyvä ensivaikutelma tai muuten kävijä karkaa nopeasti. Yleisesti puhutaan usein 9 sekunnin säännöstä, joka tarkoittaa että mikäli sivusto ei 9 sekunnissa herätä kiinnostusta tai tue kävijän tarpeita, poistuu tämä sivustolta takaisin sinne mistä oli tullutkin.

Ensivaikutelma luodaan laadukkaalla visuaalisuudella ja sillä, että kävijä löytää etsimänsä ja pääsee tekemään ne asiat, joita hän tuli tekemään.

Muista, että käynti nettisivuillasi voi olla potentiaalisen asiakkaan ainoa mahdollinen kosketus yritykseesi. Siksi on tärkeää tehdä vaikutus kävijään, antaa positiivinen mielikuva ja erottua kilpailijoista.

Asiallinen ulkoasu

Mielestämme hyvä ulkoasu on sellainen, joka hyvän ensivaikutelman lisäksi antaa uskottavan ja ammattimaisen kuvan yrityksestä sekä kuvastaa tämän tuotteita ja palveluita. Asiallisuus on mielestämme useimmiten tärkeämpää nettisivujen ulkoasussa wow-efektin sijaan. Yrityksen sivujen ei tarvitse olla välttämättä ad:n suunnittelemat viimeistä huutoa olevat huippuluovat sivut, jotka voittavat palkintoja, vaan sellaiset jotka ovat ihmisille helppokäyttöisiä ja saa nämä ostamaan yrityksen tuotteita ja palveluita.

Esittelee yrityksen palvelut, osaamisen ja ihmiset

Hyvä sivusto esittelee yrityksen tarjoamat palvelut tai tuotteet kävijälle selkeästi ja kattavasti, minkälaista osaamista yrityksessä on, ketkä ovat yrityksen avainhenkilöitä ja kertoo missä yritys toimii.

Avainhenkilöt kannattaa esitellä sivuilla aina kuvan kanssa, koska ihmiset tunnetusti ottavat tällöin paljon herkemmin yhteyttä. Kuvissa kannattaa näyttää helposti lähestyttävältä. On vieläkin valitettavan yleistä, että monilla yrittäjillä ei ole kuvaa itsestään nettisivuillaan.

Jokaisella sivulla on selkeä tarkoitus

Hyvän sivuston kaikilla sivuilla tulisi olla joku selkeä tarkoitus. Yksittäisen sivun päämäärä voi olla informaation, uutisen tai viihdesisällön tarjoaminen, rekisteröityminen palveluun, yhteydenotto tai tuotteen tilaaminen. Hyvä ivu ohjaa myös kävijän sinne, minne tämän halutaan päätyvän. Esim. jos myyt tuotetta, vakuuta kävijä tuotteen hyvyydestä ja sitä kautta tekemään ostopäätös, ohjaa tämä ostosivulle ja tee ostaminen mahdollisimman helpoksi. Jos yrität myydä palvelua, kerro mitä tarjoat ja miten kävijä voisi hyötyä siitä, sekä tee yhteydenotto mahdollisimman helpoksi.

Sivuilla on tuoretta sisältöä

Netti on täynnä vanhentuneita sivuja, palveluita ja yrityksiä ja mikään ei karkoita paremmin potentiaalisia asiakkaita kuin sivut, jotka näyttävät siltä että niitä ei ole päivitetty iäisyyteen. Pidä siis huoli, että sivuillasi ei ole näkyvissä vanhentunutta tietoa, vanhoja uutisia, vanhoja tapahtumia tai ylipäätään missän näy vanhoja vuosilukuja. Blogiin kannattaa tuottaa jatkuvasti uutta sisältöä, vähintään muutaman kerran vuodessa, mutta mielellään paljon useammin.

Myös Google arvottaa tuoreen sisällön nettisivuilla erittäin tärkeäksi. Jatkuvasti tuotetulla uudella sisällöllä on suora merkitys hakukoneoptimointiin, joka parantaa sivujen löydettävyyttä.

Bloggaamiseen kannattaa luoda usein luoda joku strategia. Yksinkertaisimmillaan se voi tarkoittaa sitä, että sovitaan vuoden alussa että yrityksen blogiin kirjoittaa uuden artikkelin joku työntekijä aina jossain kuussa ja jostain aihepiiristä.

Sivujen tekstit ovat hyvin jäsennettyjä

Ihmiset haluavat hakemansa tiedon nopeasti, joten on tärkeää viestiä selkeästi sekä tehdä informaatio helposti luettavaksi ja sisäistettäväksi. Organisoi teksti hyvin otsikoilla ja väliotsikoilla (h1,h2,h3 ..). Vältä ylipitkiä kappaleita ja lauseita, monimutkaisia ilmaisuja ja käyttäjälle vaikeita sanoja. Käytä listoja ja taulukoita tarvittaessa.

Sivuilla on helppo liikkua

Miellyttävä käyttökokemus syntyy siitä, että kävijä löytää etsimänsä ja pääsee tekemään ne asiat, joita hän tuli tekemään. Tästä syystä on tärkeää, että liikkuminen sivuilla on tehty käyttäjälle mahdollisimman helpoksi.

Hyvillä sivustoilla on selkeä sivuhierarkiaa, jossa sivusto on jaettu ymmärrettäviin osioihin, sekä käyttäjälle on tarjolla murupolkuja, nappuloita ja linkkejä sivuilla liikkumisen avuksi.

Tehokas sivurakenne auttaa myös hakukonerobotteja löytämään tärkeimmän sisällön.

Sivuilla on käytetty kuvia ja grafiikkaa

Pitkät tekstit ovat tylsiä lukea. Grafiikat tarjoavat visuaalista vaihtelevuutta ja rytmittävät lukemista. Hyvät infografiikat voivat myös tarjota lisätietoa ja auttaa kävijää ymmärtämään sivun sisällön paremmin.

Latautuu nopeasti

Kaikki vihaavat hitaasti latautuvia nettisivuja. Sivujen nopea latautuminen onkin yksi tärkeimmistä positiiviseen käyttäjäkokemukseen vaikuttavista asioista. Tutkimusten mukaan käyttäjät kyllästyvät odotteluun jo neljässä sekunnissa. Nopeat latausajat takaavat, että käyttäjän tarkkaavaisuus kohdistuu itse sisältöön, eikä esimerkiksi kuvien latautumisen odotteluun. Jos sivu latautuu hitaasti, käyttäjä lähtee muualle. Myös Google huomioi sivujen latausajat ja rankaisee hitaita sivuja huonommilla sijoituksilla hakutuloksissa.

Toimii mobiilisti

Nykypäivänä jo yli puolet nettisivujen näytöistä tapahtuu mobiililaitteilla. Lisäksi Google arvottaa enemmän sivuja, jotka toimivat sujuvasti mobiililaitteilla. On siis välttämätöntä, että yrityksellä on nettisivut, jotka toimii moitteeta myös mobiililaitteilla. Webguru suunnittelee nettisivut aina responsiivisina eli myös mobiililaitteille sopivina.

Tekee kävijöistä asiakkaita

Hyvät sivut myös tekee mahdollisimman monista sivuilla kävijöistä yrityksen asiakkaita. Esim. jos sivustolla myydään jotain, on toivottavaa, että mahdollisimman moni kävijä myös ostaa jotain. Tästä käytetään yleisesti termiä konversio. Konversiota voidaan lisätä esim. tarjota parempaa tuotetietoa, alennuksilla tai vaikka henkilökohtaisella palvelulla (chatit).

Tietoa kirjoittajasta
Terve, olen Tuomas eli Webguru ja kirjoitan aina välillä tänne blogiin aiheista, jotka liittyvät nettisivujen tekemiseen.