Mikä nettisivujen tekemisessä maksaa?

27elo, 2018

Monelle on epäselvää, mikä nettisivujen tekemisessä maksaa. Tässä artikelissa on avattu hieman mihin meillä menee yleensä työaikaa ja mitkä asiat siis vaikuttavat nettisivujen hintaan.

Nettisivut kannattaa nähdä investointina joka maksaa itsensä takaisin

Valitettavan usein nettisivujen hankinta nähdään vain kuluna ja moni yritys haluaakin saada vain sivut mahdollisimman halvalla. Tosiasiassa hyvin suunnitellut nettisivut tulisi kuitenkin nähdä investointina, joka houkuttaa uusia asiakkaita ja tulee lisäämään yrityksen myyntiä tulevaisuudessa. Hyvät ja laadukkaat nettisivut maksavat itsensä nopeasti takaisin, kun taas huonosti tehdyt ja luotaantyöntävät sivut voivat karkottaa asiakkaat ja vaikuttaa negatiivisesti yrityksen myyntiin. Siksi nettisivuihin kannattaa panostaa, eikä missään nimessä käyttää valintaperusteena pelkästään hintaa.

Hinnoittelumme perustuu yli 15 vuoden kokemukseen. Hintamme ovat hyviä, emme ehkä ole halvin toimisto, mutta rahan vastineeksi saat ammattitason laatua – harrastelijakotisivunikkarit ovat erikseen. Webgurun hinta-laatusuhde on aina hyvä.

Nettisivuprojektin työvaiheet

Nettisivuprojekti koostuu yleensä seuraavanlaisista työvaiheista

  1. Palaverointi ja suunnitelman tekeminen
  2. Graafinen ilme ja sivupohjan valinta
  3. WordPress asennus palvelintilaan ja kustomointi
  4. Sisällön ja kuvien tuottaminen sivuille
  5. Lisätoimintojen kehittäminen sivuille
  6. Verkkotunnuksen hankinta, WordPressin asentaminen palvelintilaan (+ SSL) ja sähköpostit
  7. Perehdytys

Artikkelistamme ”Tyypillinen nettisivuprojekti” on tarkemmin avattu jokaista kohtaa.

Kuinka paljon sivuja varten on valmista materiaalia?

Sisällöntuotanto ja kuvien kanssa säätäminen on yleensä projektin työläin vaihe. Hyvän tekstin ja laadukkaiden kuvien hankkiminen, ottaminen ja/tai käsittely voivat viedä todella paljon aikaa. Projektin hinnan muodostumisessa tämä kohta näytteleekin varsin isoa roolia. Mikäli asiakas pystyy tuottaamaan kaikki tekstit ja kuvat itse sekä kertomaan miten niitä käytetään sivuilla, helpottaa tämä meidän työtä olennaisesti ja tarkoittaa siten pienempää hintaa uusille ivuille.

Suosittelemme yleensä että asiakas tuottaa itse sivujen/artikkeleiden tekstit ainakin niin että siinä on asiasisältö kohdillaan. Tämän jälkeen me voimme mielellämme oikolukea tekstit ja korjailla niitä tarvittaessa. Kuvien kanssa ei välttämättä kannata hirveästi käyttää aikaa itse, vaan antaa ne suosiolla meille käsiteltäväksi koska se on todennäköisesti tutumpaa puuhaa meille.

Valmispohja vai oma sivupohja?

Kun tiedetään mitä ollaan tekemässä, voidaan lähteä miettimään sivujen graafista ilmettä. Sivujen ilme kannattaa useimmiten suunnitella käyttäen hyväksi yrityksen logoa eli käyttää siinä olevia värejä ja tyyliä jolloin sivusto tukee yrityksen brändiä ja toisin päin. Jos yrityksen logo halutaan uudistaa tässä kohtaa, olemme mielellämme apuna. Kauttamme on mahdollista saada hienoja yrityksen logoja.

Jos halutaan tehdä nopeasti siistiä jälkeä (ja edullisesti), suosittelemme yleensä että graafiseen ilmeeseen käytetään valmispohjia, joita on saatavilla WordPressin markkinapaikoista. Valmispohja tarkoittaa sivupohjaa jossa on tietty tyyli joka koostuu käytetyistä graafisista elementtejä, tekstityyleistä ja navigointitavasta. Vaikka valmispohjia on myös ilmaisia, käytämme yleensä maksullisia jotka ovat useimmiten parempia ja monipuolisempia. Meillä on pitkä kokemus erilaisista sivupohjista ja tiedämme niistä mitkä on hyviä ja miten kustomoida niitä omanlaisiksi.

Jos sivuista halutaan kokonaan omannäköiset niin tällöin tulee kyseeseen myös kokonaan oman sivupohjan tekeminen. Tämä kuitenkin lisää työmääriä yleensä melko paljon.

Toimintojen määrä

Kotisivujen hintaa nostaa yleensä merkittävästi jos sivuille tarvitaan erikoisempia lisätoimintoja. Normaalit yhteydenottolomakkeet, kuvagalleriat ja somejako napit eivät hintaa juurikaan nosta, mutta kun puhutaan vaikka verkkokaupasta tai ajanvarausjärjestelmästä, sivujen hinta nousee jo merkittävästi. Verkkokaupat ja ajanvarausjärjestelmät vaativat paljon säätämistä ja testausta, jotta ne toimivat varmasti oikein. Mikäli ette tarvitse mitään lisätoimintoja, jää kotisivujen hintakin alhaiseksi.

Kieliversiot

Jos halutaan että koko sivusto on saatavilla usealla kielellä, monimutkaistaa tämä toteutusta yleensä melkoisesti. Monikielisyys sivuille saadaan aikaan yleensä käyttämällä WordPress-laajennuksia kuten Polylang tai WPML. Tämän jälkeen kaikki sivut pitää kääntää halutuille kielille mukaanlukien kaikki valikot, napit jne.

Jos koko sivuston ei tarvitse olla saatavilla usealla kielellä, on yleensä varsin kätevä tapa tehdä lyhyet tiivistelmäsivut halutuille kielille ja laittaa nämä aukeamaan lipun kuvasta navigointivalikosta. Tämä tapa vie aikaa huomattavasti vähemmän kuin koko sivuston monikielisyys.

Tarvittavien muutosten määrä

Pyrimme aina siihen että jo suunniteluvaiheessa voitaisiin lyödä lukkoon mahdollisimman hyvin sivujen rakenne, graafinen ilme ja tarvittavat toiminnot. Jos kuitenkin vielä toteutusvaiheessa asiakas haluaa tehdä (isoja) muutoksia suunnitelmaan, koituu tästä meille yleensä lisätyötä ja siten vaikuttaa projektin hintaan. Pienet muutokset ovat yleensä ihan ok varsinkaan jos niitä ei ole vielä keretty tehdä. Rakenteilla oleva sivusto on asiakkaan nähtävissä testipalvelimellamme ja asiakas voi vaikuttaa sivujen tekoon kun näkee miten ne valmistuu.

Viestintä vie paljon aikaa

Nettisivuprojektit vaativat yleensä useita palavereita, lukuisia sähköposteja ja paljon puhelimessa puhumista. Tämä vie ison osan työajastamme.

Tietoa kirjoittajasta
Terve, olen Tuomas eli Webguru ja kirjoitan aina välillä tänne blogiin aiheista, jotka liittyvät nettisivujen tekemiseen.