Kotisivut yritykselle – mitä se maksaa?

Säästöpossu ja kotisivut yritykselle tietokoneen ruudulla
27elo, 2018

Uudet kotisivut yritykselle? Mikä niiden tekemisessä maksaa? Tässä artikkelissa on avattu hieman mitkä asiat vaikuttavat kotisivujen hintaan ja mihin asioihin meillä menee yleensä aikaa kotisivuprojekteissa.

Kotisivut on investointi

Kotisivut yritykselle kannattaa aina nähdä investointina, joka maksaa itsensä takaisin. Valitettavan usein kotisivujen hankinta nähdään vain kuluna ja moni yritys haluaakin saada vain sivut mahdollisimman halvalla. Tosiasiassa hyvin tehdyt kotisivut yritykselle voivat maksaa itsensä hyvinkin nopeasti takaisin, jos ja kun ne houkuttelevat uusia asiakkaita ja tuovat lisää yrityksellesi lisää myyntiä. Toisaalta huonosti tehdyillä sivuilla tai itsetehdyillä sivuilla voi olla täysin päinvastainen vaikutus.

Meidän hinnoittelumme perustuu yli 15 vuoden kokemukseen. Hintamme ovat hyviä, emme ehkä ole halvin toimisto, mutta rahan vastineeksi saat ammattimaista laatua. Voit saada sivut halvemmalla joltain harrastelijakotisivunikkarilta, mutta kannattaa varautua siihen, että ongelmia voi seurata. Huonosti tehtyjä sivuja voi joutua jälkikäteen korjailemaan kalliilla hinnalla, tai pahimmassa tapauksessa yrityksen kotisivut pitää tehdä pian kokonaan uusiksi.

Meidän tekemämme sivustot tehdään oikeaoppisesti ensi kerralla ja niitä ei tarvitse muiden korjata tai tehdä uusiksi vuoden parin päästä.

Kotisivuprojektin työvaiheet

Kotisivuprojekti koostuu yleensä seuraavanlaisista työvaiheista. Suluissa on annettu suuntaa antavat tuntimäärät kullekin vaiheelle, jos kyseessä yksinkertainen projekti.

  1. Palaverointi ja suunnitelman tekeminen (5h)
  2. Graafinen ilme ja sivupohjan valinta (4h)
  3. WordPress asennus palvelintilaan ja kustomointi (3h)
  4. Sisällön ja kuvien tuominen sivuille (5h)
  5. Lisätoimintojen kehittäminen sivuille (3h)
  6. Yksityskohtien viilaus ja testaus (eri päätelaitteilla) (5h)
  7. Verkkotunnuksen hankinta, WordPressin asentaminen palvelintilaan (+ SSL) ja sähköpostit (3h)
  8. Perehdytys (? h)

Tunteja tämmöiseen projektiin kuluisi siis yhteensä 28 tuntia, joka tarkoittaisi 60 euron tuntihinnalla 1680 euron kokonaishintaa.

Artikkelistamme ”Tyypillinen kotisivuprojekti” on tarkemmin avattu kotisivuprojektin työvaihteita.

Kuinka paljon sivuja varten on valmista materiaalia?

Sisällöntuotanto ja kuvien kanssa säätäminen on yleensä projektin työläin vaihe. Hyvän tekstin ja laadukkaiden kuvien hankkiminen, ottaminen ja käsittely voi viedä todella paljon aikaa. Projektin hinnan muodostumisessa tämä kohta näytteleekin varsin isoa roolia. Mikäli asiakas pystyy tuottamaan kaikki tekstit ja kuvat itse sekä kertomaan miten niitä käytetään sivuilla, helpottaa tämä meidän työtä olennaisesti ja tarkoittaa siten pienempää hintaa sivuille.

Suosittelemmekin yleensä että asiakas tuottaa itse tekstit, ainakin niin että asiasisällöt on kohdillaan. Tämän jälkeen toimimme mielellämme oikolukijana/copywriterina ja korjaamme tekstejä tarvittaessa. Kuvien kanssa ei välttämättä kannata käyttää kovin paljon aikaa itse, vaan voimme hoitaa niiden käsittelyn ja mahdollisesti myös valinnan, miten niitä kannattaa käyttää eri sivuilla.

Valmispohja vai oma sivupohja?

Jos halutaan tehdä nopeasti (ja edullisesti) tyylikkään näköiset sivut, suosittelemme yleensä että graafiseen ilmeeseen käytetään valmispohjia, joita on saatavilla WordPressin markkinapaikoista (esim. Theme Forestista). Valmiissa sivupohjissa on tietty tyyli, joka koostuu erilaisista graafisista elementeistä kuten grafiikoista, fonteista, napeista, valikoista jne. Vaikka valmispohjia on myös ilmaisia, suosimme yleensä maksullisia pohjia, jotka on useimmiten monipuolisempia ja laadukkaampia. Meillä on pitkä kokemus erilaisista sivupohjista ja hyvä näppituntuma siitä, mitkä pohjat toimii ja mitkä ei sekä miten niitä kustomoidaan halutunlaisiksi.

Jos sivuista halutaan kokonaan omannäköiset, niin tällöin tulee kyseeseen myös kokonaan oman sivupohjan tekeminen. Tämä kuitenkin lisää työmääriä yleensä melko paljon.

Toiminnot

Tarvittavat toimintojen määrä on myös keskeisessä asemassa kotisivuprojektin hinnan muodostumisessa. Normaalit yhteydenottolomakkeet, kuvagalleriat ja somejakonapit eivät hintaa juurikaan nosta, mutta kun puhutaan vaikka verkkokaupasta, ajanvarausjärjestelmästä tai laajennetusta hausta, sivujen hinta nousee jo merkittävästi. Tämmöisten toimintojen toteutus sivuille vaatii usein melko isoja ponnisteluja ja voi moninkertaistaa projektin hinnan.

Kieliversiot

Kieliversiot on eräs asia, joka monesti vaikuttaa hintaan melko paljon, etenkin jos halutaan että koko sivusto on saatavilla usealla kielellä. WordPress-sivusto on mahdollista tehdä monikieliseksi käyttämällä laajennuksia kuten Polylang tai WPML. Monikielisillä sivustoilla käännettävää tulee aika paljon, sillä itse sivutekstien kääntämisen lisäksi kääntää myös kaikki sivupohjassa käytettävät valikot, napit ym. pikkutekstit.

Jos koko sivuston ei tarvitse olla saatavilla usealla kielellä, on yleensä varsin kätevää tehdä lyhyet tiivistelmäsivut muille kielille ja laittaa nämä aukeamaan lipun kuvasta navigointivalikosta. Tämä tapa vie yleensä vain vähän aikaa.

Tarvittavien muutosten määrä

Pyrimme aina siihen että jo suunnitteluvaiheessa voitaisiin lyödä lukkoon mahdollisimman hyvin mitä ollaan tekemässä. Tämä tarkoittaa lähinnä sivujen rakennetta, graafista ilmettä ja tarvittavia toimintoja. On kuitenkin melko yleistä, että nähdessään sivujen rakentuvan asiakas haluaa tehdä vielä jonkun verran muutoksia. Tästä koituu meille jonkun verran lisätyötä ja nostavat hintaa, etenkin jos sivu tai toiminto on ehditty jo toteuttaa. Pienet muutokset ja viilaukset eivät yleensä haittaa ja olemme varsin joustavia näiden suhteen.

Muut kulut

Lisäosat ja lisenssit

WordPress-kotisivuilla hyödynnetään usein erilaisia lisäosia laajentamaan sivuston toimintoja. Parhaat lisäosat ovat monesti maksullisia ja joissain voi olla myös vuosimaksu. Näistä voi tulla lisää kuluja. Myös sivustolla käytettävistä kuvapankkikuvista ja fonteista voi koitua jonkin verran kuluja (lisenssimaksut). Nämä kulut ovat usein kuitenkin varsin pieniä, mutta ne on hyvä ottaa huomioon.

Hosting

Kun sivut ovat valmiit, ne pitää sijoittaa jollekin palvelimelle. Sivujen ylläpidosta palvelimella (hostingista) tulee väistämättä lisäkuluja. Laadukkaaseen hostingiin kannattaa panostaa, jotta sivusto pysyy pystyssä ja ilman häiriöitä myös kävijäpiikkien aikana. Lisäksi on tärkeää, että palveluntarjoaja on huolehtinut riittävästi tietoturvasta ja varmuuskopioinneista.

Meiltä Webgurulta saat laadukkaan hostingin yrityksesi kotisivuille, jossa em. asiat on kunnossa. Lisäksi saat meiltä nopeaa ja henkilökohtaista palvelua kaikissa häiriötilanteissa.

Verkkotunnus

Verkkotunnuksesta koituu myös jonkin verran kustannuksia, mutta yleensä nämä ovat varsin nimellisiä. Suomalaisen fi-verkkotunnuksen ylläpito maksaa n. 20€ / vuosi.

Viestintä vie aikaa

Yksi asia mitä ei välttämättä tule aina ajatelleeksi on, että kotisivujen tekeminen ei ole vain koodaamista vaan myös henkilökohtaista palvelua ja viestintä viekin kotisivuprojektissa ison osan työajasta. Yksi kotisivuprojekti voi vaatia kymmeniä sähköposteja, lukuisia viestejä ja monta puhelua.

Tietoa kirjoittajasta
Terve, olen Tuomas eli Webguru ja kirjoitan tänne blogiin aiheista, jotka liittyvät nettisivujen tekemiseen, web-ohjelmointiin, digimarkkinointiin tai hakukoneoptimointiin.