Hakukoneoptimoinnin perusteet

02helmi, 2019

Kilpailu Google-tuloksista on kiivaampaa kuin koskaan, ja siksi onkin tärkeää optimoida yrityksesi verkkosivut kuntoon Googlea varten. Tässä kirjoituksessa on kerrrottu tärkeimmät hakukooneopimointiin liittyvä asiat, jotka sinun kannattaa tarkastaa sivustollasi. Laita nämä asiat kuntoon sivustollasi ja parannat varmasti sijoitustasi Googlessa ja lisäät yrityksesi myyntiä!

Tarkista sivujen rakenne

Kun hakukonerobotti vierailee sivustollasi, klikkaa se kaikkia sivustosi linkkejä ja yrittää hahmottaa sivujen rakenteen. Mikäli robotti ymmärtää linkkien ja urlien perusteella sivuston rakenteen, palkitsee se sinut paremmilla sijoituksilla. On siis tärkeää, että rakennat sivusi jo alusta lähtien loogisesti. Mieti minkälaisia osioita sivustolla on, mitä tietoa on milläkin sivulla ja miten sivut on linkitetty toisiinsa.

Etusivun olisi hyvä olla aina koostesivu tai ”lehden kansi”, joka tarjoaa linkit robotille (ja kävijälle) sivuston tärkeimpiin osioihin ja sisälöihin. Google arvottaa sisällön yleensä sitä tärkeämmäksi mitä vähemmillä klikkauksilla siihen pääsee käsiksi etusivulta.

Käytä sivustollasi hakukoneystävällisiä urleja

Suunnittele sivustosi urlit niin, että urlissa on mielellään mukana sivun otsikko tai muu kuvaava teksti. Urlissa kannattaa useimmiten näkyä myös osio ja kategoria-tieto. Vältä käyttämästä tietokanta id:itä urleissa. Käytä suomenkielisiä termejä urleissa.

Hyviä:

www.yritys.fi/palvelut
www.yritys.fi/kauppa/hiustenhoito/heidi-shampoo

Huonoja:

www.yritys.fi/?page_id=8
www.yritys.fi/shop/?product_id=1234

Kiinnitä huomioita myös siihen, että sivustolla ei ole duplikaattisivuja ts. että samaa sivua ei voi pyytää nettipalvelusta monella eri tavalla. Hakurobotti menee helposti sekaisin, jos samaan sisältöön pääsee sivuilla erilaisilla urleilla.

Esim.

/kauppa/heidi-shampoo
/kauppa/hiustenhoito/heidi-shampoo
/kauppa/?product_id=1234

Kanonisia urleja voidaan käyttää kertomaan Googlelle, minkä eri samansisältöisistä urleista sen kannattaa indeksoida.

Tarkista, että jokaisella sivulla on otsikko ja meta-kuvaus

Tarkista, että jokaisella tärkeällä sivulla on varmasti nämä kaksi asiaa määritettyinä ja myös, että niissä on käytetty sivun kannalta hyviä avainsanoja.


Sivutitle tarkoittaa sivun head-osiossa määriteltyä title-tagia ja joka näkyy selaimen välilehden nimenä. Hyvin sivun sisältöä kuvaavalla sivutitlellä on todella iso merkitys hakukoneoptimoinnin kannalta.

Meta-kuvaukset (meta description) ovat myös tärkeitä ja niitä käytetään kertomaan Googlelle minkälainen teksti halutaan näyttää hakutuloksen alla. Hyvä kuvausteksti, joka tiivistää osuvasti sivun sisällön, sekä nostaa oman sivun sijoitusta sekä houkuttaa paremmin ihmisiä klikkaamaan omaa sivua hakutuloksissa.

Meta-kuvaukset määritellään sivun head-osiossa <meta->-tagilla. Sopiva pituus meta-kuvaukselle on 50-160 merkkiä. WordPressissä meta-kuvauksia on helppo tehdä sivuille esim. Yoast SEO -lisäosan avulla.

Jäsennä tekstit otsikoiden avulla (h1, h2, h3, ..)

Hyvät otsikot, joissa hyviä avainsanoja, ja oikeaoppinen otsikkotasojen käyttö on yksi hakukoneoptimoinnin kulmakivistä. Otsikkotasot (h1, h2, h3, ..) auttaa Googlea jäsentämään tekstin. Otsikkojen tekeminen pelkällä muotoilulla esim. laittamalla fonttikokoa isommaksi ja boldaamalla on yleensä todella huono tapa. Kirjoita aina artikkeleiden tekstit kuten kirjoittaisit ne Wordilla, eli hyödyntämällä väliotsikoita.

Otsikoilla tässä tarkoittaa itse sivulla näkyvää pääotsikkoa. Tämä voi olla useimmiten sama kuin sivutitle. Pääotsikko pitäisi olla aina merkitty h1:lla. Useimmiten sivuilla on vaan yksi h1-otsikko, mutta välillä niitä voi olla myös useampia, esim. blogien arkisto- ja kategoriasivuilla on yleensä monta.

Kirjoita laadukasta sisältöä ja käytä avainsanoja

Kirjoita selkeää, helppolukuista ja myyvää tekstisisältöä. Tuota sisältö aina kävijöitä, ei hakukonerobottia, ajatellen. Mieti mitä tietoa kävijät sivustoltasi hakee ja mitä nämä mahdollisesti haluaisivat kysyä sinulta ja pyri vastaamaan mahdollisimman hyvin. Hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen relevantteja ja hyödyllisiä hakutuloksia, joten mieti minkälainen sisältö tuottaa kävijöille oikeaa hyötyä.

Mieti myös suoria hakusanoja ja fraaseja, joita ihmiset käyttävät Googlessa halutessaan löytää yrityksesi tuotteita tai palveluita. Käytä näitä hakusanoja (”kuorma-autot”) tai fraaseja (”käytetyt kuorma-autot helsinki”) tämän jälkeen artikkeleidesi otsikoissa, teksteissä, urleissa, meta-kuvauksissa. Pyri välttämään liian yksinkertaisia avainsanoja (esim. ”autot”). Muista käyttää avainsanoja vain kohtuudella (älä ylioptimoi) tai Google voi sakottaa sinua tästä.

Kirjoita artikkeleita usein

Google tykkää tuoreesta sisällöstä. Kirjoita siis sivuillesi uusia artikkeleita mahdollisimman usein. Jos kilpailijasi kirjoittaa uusia artikkeleita kerran viikossa ja sinä kerran puolessa vuodessa, majailee tämä todennäköisemmin paljon korkeammalla hakutuloksissa.

Älä kopioi

Älä kopioi tekstiä muilta sivustoilta, koska Google huomaa tämän ja rankaisee sivustoasi välittömästi. Muista pitää huoli myös, että jokaisen oman sivusi sisältö on uniikkia eikä kopioitua toiselta omalta sivultasi.

Tarkista, että sivustosi toimii hyvin mobiilissa

Google haluaa, että sivustosi toimii hyvin myös mobiilisti, koska suurin osa netin käytöstä tapahtuu nykyään kännykällä. Jos sivustosi ei ole mobiilistävällinen (responsiivinen), niin tämä tekee hallaa sijoituksellesi hakutuloksissa. Voit tarkistaa sivustosi mobiiliystävällisyyden tällä Googlen työkalulla.

Hanki linkkejä sivuillesi muilta sivustoilta

Jokainen linkki Googlen arvostamalta sivustolta rakentaa sivustosi luotettavuutta Googlen silmissä. Muista siis aina tilaisuuden tullen hankkia muilta sivuilta linkkejä omille sivuillesi. Älä kuitenkaan säntää suin päin kaikille keskustelupalstoille, jotka tiedät. Suurin osa foorumeista, joille google antaa painoarvoa, poistavat viestisi jos tyrkytät linkkejä sivuillesi ilman mitään oikeata sisältöä. Parhaita linkittäjäsivustoja ovat kaikki virallisten organisaatioiden sivut (esim. kuntien sivut) ja hakemistopalvelut, joita ihmiset käyttävät oikeasti (ei spämmi).

Poista sivustoltasi rikkinäiset linkit

Rikkinäiset linkit sivuilla tarkoittaa Googlen silmissä huonoa sivuston ylläpitoa ja mahdollisesti heitteille jäänyttä sivua. Tästä rangaistus voi olla huonompi sijoitus hakutuloksissa. Käy läpi siis sivustosi linkkejä säännöllisesti ja poista kaikki rikki menneet. Jos sinulla on laajempi sivusto, tähän tarkoitukseen on saatavilla käteviä työkaluja. esim. WordPressin Broken Link Checker -lisäosa on varsin kätevä.

Myös uudelleenohjauksia kannattaa tehdä sivuille, jos urleja on muutettu, tai huomaat että sivuille tulee liikennettä vanhentuneisiin urleihin. Uudelleenohjauksia sivuille voi tehdä esim. Redirection -lisäosan avulla.

Tarkista sivujen latautumisnopeus

Kaikki vihaavat hitaasti latautuvia nettisivuja, ja niin vihaa myös Google. Sivuston latautumisnopeus onkin tänä päivänä yksi merkittävämpiä hakukonenäkyvyyteen vaikuttajia seikkoja. Google rankaisee armotta sivuja, jotka latautuvat liian hitaasti.

Yleisin syy sivujen liian pitkiin latautumisaikoihin on isot kuvatiedostot. Käytä aina nettisivuille sovitettuja ja pienennettyjä kuvia alkuperäisten kuvatiedostojen sijasta. Muita yleisiä syitä on hidas hosting ja huonot koodaustavat kuten kaikkien css/js-määrittelyjen lataaminen joka sivulla.

Voit tutkia sivusi latausaikoja kätevästi oman selaimen kehittäjäkonsolissa. Esim. Chromessa latausaikoja voi tutkia avaamalla kehittäjätyökalun (ctrl-shift-i) ja valitsemalla network-välilehden.

Käytä robots.txt:tä

Robots.txt-tiedostoa (sivuston juurihakemistossa) käytetään useimmiten hakurobotille kertomiseen, mitä sivustosi osioita toivot että robotti ei indeksoisi. Epäolennaiset sivut (esim. testisivut, tyhjät kategoriasivut, api:t jne) kannattaa estää hakukonerobotilta, koska niillä voi olla negatiivinen vaikutus sivustosi arvoon hakurobotin silmissä. Lisäksi, etenkin laajoilla sivustoilla, voit helpottaa hakurobotin työtä, jos sen ei tarvitse käydä läpi niin monia sivuja, ja tämä voi kiittää sinua siitä.

Lisätietoa robots.txt:stä. Tässä hyvä opas robots.txt käytöstä.

Nykyään robots.txt:n asemasta, voit käyttää vaihtoehtoisesti myös meta-robots tagia sivulla tai search consolen toimintoja robotin indeksoinnin ohjaamisessa.

Tee xml-sivukartta

Xml-sivukarttoja kannattaa käyttää laajemmilla sivustoilla. Xml-sivukartoilla voidaan kertoa hakurobotille tarkasti kaikki sivustoon kuuluvat sivut, mitkä sivut ovat tärkeitä ja mitkä vähemmän tärkeitä, ja kuinka usein mikäkin sivu muuttuu (toivotaan uudelleenindeksointia).

WordPressissä sivukarttoja voidaan luoda helposti esim. Yoast SEO -lisäosan avulla. Tässä yksi hyvä artikkeli XML-sivukartoista ja miten niitä voi luoda.

Optimoi myös kuvat

Avainsanoja kannattaa käyttää myös kuvien nimissä. Aina kun lisäät kuvan sivulle, pyri käyttämään avainsanaa sekä kuvan tiedostonimessä että alt-tekstissä. Esim. kissa-autossa.jpg on parempi nimi kuvalle kuin IMG1234.jpg.

Muista myös, että Google pystyy todennäköisesti nykyään tulkitsemaan mitä kuvissa tapahtuu, lähes kuin ihminen, kehittyneiden AI-menetelmien ansiosta. Täten esim. jos kissa-aiheisessa artikkelissasi on kuva kissasta, se tuo todennäköisesti sinulle lisäpisteitä.

Ota käyttöön HTTPS

Myös sivujen turvallisuus on tekijä, jota Google arvostaa. Saat lisäpisteitä, jos sivustosi käyttää suojattua yhteyttä (https) ja olet hankkinut sivuillesi SSL-sertifikaatin. Tämä kannattaa nykyään hankkia kaikenlaisille sivuille.

Korjaa Search Console virheet

Google Search Console (aik. nimeltään Verkkovastaavan työkalut) on joukko hyödyllisiä työkaluja, jonka avulla voit mm. seurata liikennettä Googlesta sivuillesi ja mitä hakusanoja ihmiset käyttävät. Search Console raportoi myös Googlen huomaamista virheistä sivuillasi (indeksointivirheet), jotka estävät sinua näkymästä paremmin hakutuloksista. Näiden virheiden korjaaminen on yleensä varsin suositeltavaa ja helpohko tapa parantaa omia sijoituksia hakutuloksissa.

Tietoa kirjoittajasta
Terve, olen Tuomas eli Webguru ja kirjoitan aina välillä tänne blogiin aiheista, jotka liittyvät nettisivujen tekemiseen.